היום כבר ידוע כי ניהול פרויקטים הוא מקצוע הדורש התמחות; מקצוע הדורש מן העוסקים בו לא רק כישורים מיוחדים, אלא גם מיומנויות גבוהות בכלים ובמתודולוגיות מתקדמות לניהול. גם מי שעוסק בפועל בניהול פרויקטים, וגם המנוסים שבהם, מן הראוי שימשיכו להשתלם בתחום, שכן האתגרים גדולים והמשימה – לעולם אינה פשוטה.

להיות מנהל פרויקט אינו דבר של מה בכך. מנהל פרויקט נדרש להיות איש מקצוע בעל כישורים רבים – מקצועיים ואישיים – והוא נושא באחריות להצלחת הפרויקט אותו הוא מנהל.

במסגרת הקורס, נלמד כיצד להתמודד עם הפרדוקס הראשון בניהול פרויקטים הנובע מרמת הוודאות הנמוכה המאפיינת אותם. נלמד מהי אשליית הזמן המבוזבז וכיצד להתחמק ממלכודת התכנון המדומה, נלמד ונתרגל שימוש בכלים יישומים לניהול פרויקט וכן, נלמד מגוון מיומנויות רכות הנחוצות למנהל פרויקט בביצוע תפקידו.

הקורס מבוסס על הספר "להיות מנהל פרויקט" ועל יסודות הליבה של המקצוע: תכנון הפרויקט, בקרת הפרויקט והתקשורת בפרויקט, והוא מתווה דרך ומסביר בגובה העיניים כיצד להיות מנהלי פרויקט הלכה למעשה. כל פרויקט שהוא. בכל גודל ובכל עולם תוכן. הספר מתמקד בליבה, ועוסק בַעיקר ובפרקטיקה ומציע שלל כלים מלווים, ייחודים ופשוטים לשימוש קל ומידי.

מטרות הקורס

  • לימוד השפה המקצועית לניהול פרויקטים
  • הבנת היסודות החשובים ביותר בניהול פרויקטים
  • רכישת כלים לביצוע תפקידו של מנהל פרויקט
  • גיבוש הצוות

קהל היעד

  • מנהלי פרויקטים בהווה ובעתיד
  • ראשי צוותים בפרויקט
  • אנשי PMO
  • מנהלי תיקי לקוח

משך הקורס

בין 16 ל- 20 יחידות לימוד. משך כל יחידת לימוד הוא 3.5 שעות. ניתן להעביר את הקורס במתכונת של חצאי ימים (יח' לימוד אחת בכל מפגש), או של ימים מלאים (שתי יח' לימוד בכל מפגש).

מתכונת הקורס

הקורס מועבר באופן פרונטלי ומתובל בסימולציות מגוונות שמטרתן הטמעה טובה יותר של הנקודות המרכזיות בקורס, לצד חוויה מעשירה ופורה המבטיחה מעורבות פעילה של משתתפי הקורס.

הנושאים בקורס

היכרות עם המושגים בעולם ניהול הפרויקטים. הבנת היסודות של המקצוע. מהו פרויקט? מהם האילוצים בפרויקט והגורמים הקריטיים להצלחתו? מהו הפרדוקס הראשון בניהול פרויקטים וכיצד מתמודדים עמו? מהי מלכודת התכנון המדומה וכיצד נמנעים ממנה? כיצד מודדים הצלחה של פרויקט? היכרות עם הגישות השונות לפיתוח.

הבנת נחיצות וכדאיות ביצוע הפרויקט, הגדרת מטרות הפרויקט והחיבור שלהן למטרות הארגון, קביעת מדדים להצלחת הפרויקט.

תכנון מחזור חיי הפרויקט ופיתוח טבלת שלבים ותוצרים כבסיס לתכנון המפורט של הפרויקט.

יצירת תוכנית עבודה ראשונית לפרויקט – פירוק העבודה למשימות, זיהוי קשרים בין משימות וקביעת ואילוצים, שיטות להערכת העבודה והמשך של משימות בפרויקט; יצירת גאנט בסיסי לפרויקט באקסל.

פיתוח מבנה תכולת עבודה לפרויקט (WBS), ניהול באפרים, יצירת גאנט לפרויקט, זיהוי הנתיב הקריטי של הפרויקט.

אפקטיביות אישית מהי? מיפוי גנבי זמן בהתנהלות פרויקט ופתרונות ישימים להתמודדות יעילה, על קופים, ניהול ואחריות – ניהול זמן המנהל בהתנהלות השוטפת, דילמת הקצר והארוך – חלוקת משאבי זמן ותשומת לב בין הטווח הקצר והארוך, ניהול אנרגיה – רגשית, פיזית, GTD (Getting Things Done) – עקרונות בתכנון שבועי ויומי כמפתח זהב לניהול עצמי.

תכנון וניהול המשאבים בפרויקט, זיהוי השרשרת הקריטית, התמודדות עם עומס על משאבים, ניהול תקציב הפרויקט.

מושגי יסוד בניהול ספקים ותהליכי רכש, מודלים להתקשרויות עם ספקים וקבלני משנה והשפעתם על הפרויקט, היכרות עם תהליכי מכרז ותיחור ספקים, האתגרים בניהול ספקים וקבלני משנה בפרויקט.

פיתוח מערכת בקרה יעילה ומאוזנת לפי עוצמה ושכיחות; תכנון וביצוע בקרות שוטפות, תקופתיות ומיוחדות בפרויקט. היכרות עם בקרות מרכזיות בפרויקט ובהן, בקרת משימות שוטפות בפרויקט, בקרת משימות מיוחדות בפרויקט, בקרת מגמת אבני-דרך בפרויקט, בקרת שערים בפרויקט, בקרת רידוד בפרויקט, ועוד.

היכרות עם תחום ניהול הסיכונים ורכישת כלים בסיסיים לניהול סיכונים בפרויקט הלכה למעשה. הבנת החשיבות בניהול סיכונים בפרויקט. זיהוי סיכונים אמיתיים בפרויקט ותהליך הערכת עוצמת הסיכון ומידת השפעה שלו.

מנהלי פרויקטים נדרשים להוביל פרויקט לעמידה ביעדים, תחת אילוצים, בתוך מערכת ובה ממשקים רבים – פנימיים וחיצוניים. הם נדרשים לקדם משימות ולהניע אנשים תוך שימוש מיומן בכלי השפעה ללא סמכות פורמאלית. לפיכך, יש חשיבות גבוהה לדעת כיצד ליישב את המתח בין הצורך באפקטיביות מקצועית לבין שימור מערכת יחסים טובה לאורך זמן, כיצד לצמצם את השחיקה אל מול היענות חסרה, ולהקנות כלים להתמודדות במצבי תקשורת מאתגרים. הסדנה תעסוק באמון – צורות תקשורת מצמצמות או מרחיבות את המרכיב החיוני ביותר בכל מערכת יחסים, בחוק המראות – ניתוח אישי של הקשר בין התרחשות חיצונית ופנימית (סרגלי שיפוט ותקשורת היכולים להפר את האיזון הפנימי), ובכבוד – כיצד לתקשר בצורה הנחווית כמכבדת את הצורך שלי כמו גם זה של הצד השני (שימוש בשאלות ובהקשבה עמוקה).

מיהו מנהל הפרויקט – קווים לדמותו, מהם הכישורים הדרושים למנהל פרויקט? הדילמה הניהולית-מקצועית, תפיסת התפקיד הסובייקטיבית של מנהל הפרויקט.

כיצד להיות מנהל פרויקט מוצלח ונותן שירות מעולה – מיפוי המתח שבין תוצאות ויעדים אישיים לבין שירות קשוב וסובלני. שירות כמערכת יחסים – אבחנה בין אמפטיה, סימפטיה, אפטיה ואנטיפטיה. התמודדות עם מצבי שירות מאתגרים וקונפליקטים, כלים להתמודדות במצבי רגש סוער – כעס (ממני/כלפיי). זיהוי "כפתורים" והתמודדות מאוזנת ונכונה. ניהול בנק רגשי (Relational Motivation) ביחסים עם בעלי עניין. מיפוי ערכי שירות איכותי וניתוח טיב השירות ביחס שבין ציפיות מקבל השירות למימוש בפועל.

ניתוח הגורמים להיווצרות קונפליקטים בפרויקטים. לימוד טכניקות לניהול ממשקים וקונפליקטים. היכרות עם מנגנוני העצמת קונפליקט. תרגול טקטיקות והתנהגויות למינוף הקונפליקט לצורך השגת היעדים הפרויקטלים, ושימוש במנופים להנעת הממשק בתוך הקונפליקט.

זיהוי בעלי העניין בפרויקט וניהול מעורבותם בהתאם למטריצת מעורבות-השפעה; זיהוי השחקנים בפרויקט ופיתוח מטריצת סמכות ואחריות בפרויקט כבסיס למיסוד תחומי האחריות בפרויקט; הבנת אפיקי התקשורת הפורמלית הסדורה, המתקיימת בדרכים הישירות והסלולות של הפרויקט וזו הבלתי פורמלית המתקיימת בדרכים העקיפות וב"דרכי העפר" שלו.

הבנת מטרות ה"תחכים" והתועלות הגלומות בו, היערכות לביצוע ה"תחכים", תהליך ביצוע ה"תחכים" – זיהוי אירועים שהתרחשו, ניתוח הפער בין התכנון לביצוע, גיבוש המלצות לעתיד, שיטת ה- 5 whys לניתוח סיבות השורש לאירוע, ביצוע ה"תחכים" בפועל וניהול הדיון באופן אפקטיבי, גיבוש מסמך מסקנות והמלצות הכולל פעולות לשיפור ופעולות לשימור, בכל מישור רלוונטי, תקשור ה"תחכים".

ביצוע פרויקט מלווה המבוסס על הכלים המלווים את הספר ובהם, יצירת מסמך "מצפן הפרויקט", תוכנית עבודה לפרויקט, תוכנית ניהול סיכונים ומצגת לאישור הפרויקט.

חיבור לארגון

ניתן להוסיף הרצאות פנים ארגוניות בנושאים הקשורים לתכני הקורס ויוסיפו התייחסות לפרקטיקה הפנים ארגונית בתחום. ניתן להעביר את ההרצאות הללו כמפגשים עצמאיים עם/בלי השתתפות של מנחה הקורס, או לשזור אותן במסגרת השיעורים המוצעים בקורס ולעדכן את גלישת הנושאים בקורס, ואת משך הקורס, בהתאם.

מומלץ מאד לחבר את המנהלים של משתתפי הקורס לתהליך באמצעות סדנת "לנהל את מנהל הפרויקט".

לנהל את מנהל הפרויקט

מנהל פרויקט נדרש להיות איש מקצוע בעל כישורים רבים – מקצועיים ואישיים – והוא נושא באחריות להצלחת הפרויקט אותו הוא מנהל אולם, הוא אינו לבד במערכה. מנהליו הינם שותפים חיוניים להצלחה ולהם השפעה גדולה על תוצאות פרויקט לכן, יש להבטיח שהם מנהלים מערכת יחסים נכונה עם מנהלי הפרויקטים הכפופים להם, ושכולם מדברים באותה שפה.

סדנה זו עוסקת בדיאלוג שבין המנהלים הבכירים בארגון לבין מנהלי הפרויקטים הכפופים להם, והיא מתמקדת במה לדרוש ממנהל הפרויקט לצד מה להעניק לו בכדי לשפר את ניהול הפרויקטים בארגון.

מתעניין/ת בקורס לארגון/חברה? מלא/י את הפרטים בטופס ונחזור אליכם בהקדם: