תחום ניהול הפרויקטים הינו תחום עתיק יומין אם כי הגישות המקובלות לניהול פרויקטים יחסית צעירות למדי. בין הגישות הרווחות ניתן למצוא את הגישה הקלאסית הידועה בשם "מפל המים", תורת האילוצים של ד"ר גולדרט ז"ל, והגישות האג'יליות השונות.
השאלה היא האם הגישות הללו מתחרות זו בזו או אולי בעצם משלימות זו את זו, והאם ישנה גישה אחת שמתאימה באופן ארגוני לכל פרויקט?
שאלות אלו נמצאות בבסיס מחקר אקדמי שחמוטל וייס ודניאל ציטר – שני מנהלי פרויקטים מנוסים, מבצעים יחד עם פרופ' יעל גרושקא-קוקיין מבי"ס לעסקים של אוניברסיטת וירג'יניה, וד"ר ורד הולצמן מהפקולטה לניהול של אוניברסיטת ת"א.
במחקר זה, מוצעת מסגרת רב-ממדית לבחירת מתודולוגיות לניהול פרויקטים, שתרחיב את המשולש המוכר של ניהול תכולה, לו"ז ותקציב, ותכלול פרמטרים נוספים שבאמצעותם ניתן לאפיין פרויקט.
אפיון הפרויקט נעשה על פי מתן ערך לכל אחד מ-14 מאפיינים שנבחרו כמפורט להלן:
- Budget: Flexible, Variable, Fixed
- Commitment: High, Medium, Low
- Contract Type: Fixed-price, Cost plus, Hybrid
- Customer Type: Market, Single External, Single Internal
- Duration: Long, Medium, Short
- Goals: Well defined, Estimated, Unclear
- Pace: Time critical, Fast, Regular
- Procedures & Regulations: None, Standard procedures, Highly structured
- Resources: Versatile, Standard, Unique expertise
- Scope: Modular, Multiple delivery units, Rigid
- Team Availability: Fully, Partially, Limited
- Team Distribution: Single-location, Multi-location, Global
- Team Size: Small, Medium, Large
- Uncertainty: Ambiguous, Predictable, Highly predictable
על פי הרציונל שבבסיס המחקר, קשה מאד להתאים לפרויקט ספציפי מתודולוגיה אחת מוגדרת ומוכרת. לפיכך הטענה היא שלכל פרויקט יש להתאים את התמהיל הייחודי עבורו. תמהיל שיכלול כלים וטכניקות ניהוליות מהמתודולוגיות השונות.
התמהיל המוצע נקבע מתוך 24 גישות עיקריות מוכרות מהגישות המרכזיות לניהול פרויקטים כמפורט להלן:
- Critical Path Analysis
- Presenting the whole picture
- Focus on Project stages
- Sequential Process, e.g. progressing one stage at a time (no overlap)
- Emphasis on documentation
- Detailed requirements specification
- Progress control by earned value management
- Hierarchical organizational structure
- Formal communication
- High level planning
- Sprint Retrospective
- Daily stand-up meetings
- Working system from day one
- Co-management: Customer and supplier cooperation
- Multi-disciplinary teams
- Self-organizing teams
- Progress control by burn down chart
- Rapid and flexible response to change
- Informal communication
- Buffer Management
- Throughput analysis
- Focus on critical chain on critical resources
- Don’t start things without finishing others
- Progress control by buffer consumption rate
על בסיס תמהיל סתגלני המותאם לכל פרויקט ופרויקט, ניתן להשיג שיפור בביצועי הפרויקטים בארגון באופן כללי.
על מנת להמשיך ולהעשיר את בסיס המחקר, נודה לך על השתתפות בו, באמצעות מענה על השאלון.